Co-Branding – възможностите не са за изпускане.

Co-branding е маркетингова стратегия, при която 2 или повече бранда обединяват усилия в общ маркетингов проект.

Основните предимства на тази стратегия са:

  • намаляване на разходите за брандинг, тъй като те се поделят между 2-та бранда
  • позициониране
  • достигане до нови клиенти
  • предлагане на добавена стойност на потребителите

Ползите за малките брандове са очевидни. Ко-брандингът е възможност за тях да разширят пазарния си дял, достигайки до клиенти извън сегмента, в който оперират.

Но защо им е на големите брандове да прибягват до ко-брандинг?

Основната причина е, желанието да доставят добавена стойност за своите потребители и увеличаване на продажбите.

Вземете рекламните кaмпании на веригата бензиностанции OMV в партньорство с не дотам познати брандове за туристически аксесоари или продукти за свободното време.

Идеята на тези кампании е, че зареждайки в OMV, трупате точки, с които можете да закупите продукти на другия бранд на преференциална цена.

Това е типичен пример на програма за лоялни клиенти, в която е интегрирана ко-брандинг стратегия.

Подобни кампании провеждат почти всички вериги супермаркети от типа на Кауфланд, BILLA, Фантастико…

Една от най-успешните кобрандинг кампании е тази между Кауфланд и Bosch.

Два на пръв поглед доста различни бранда, които обаче насочват кампанията към максимално широка аудитория и постигат сериозен успех

кобрандинг

Ползите за Кауфланд са ясни. Те съумяват да привлекат потребители, които до този момент не са имали мотив да предпочетат Кауфланд, пред друг бранд хипермаркет, който посещават.

Нещо повече: те стимулират потребителите да довършат започнатото, пазарувайки повече в последните дни от кампанията, за да не “загубят” точките, които вече са натрупали.

Нека анализираме кампанията от гледна точка на BOSCH, за които ползите са дори по-големи:

Това са резултати от проучване сред потребители, които са се възползвали от кампанията и са придобили продукт на BOSCH.

бош-1

На въпроса: “Бихте ли купили този продукт на редовна цена?”, само 5% са отговорили с “Да” или “По-скоро да”.

Цели 95% от потребителите по-скоро не биха купили този продукт, ако той не беше в кампания.

Това е изумителен резултат. И най-успешните традиционни кампании за стимулиране на продажбите достигат до 100-150% ръст в продажбите на акционните стоки. Тук, благодарение на кобрандинга с Кауфланд,  този процент е почти 2000%.

Следващата графика е не по-малко показателна.

бош-2

На въпроса “Познавахте ли преди продукта, който купихте в кампанията?”, 36% от анкетираните са отговорили с “Не”. При жените, този процент е дори 55%. Т.е. кобрандингът е довел до това 36% от потребителите да извървят целия път от запознаването с продукта, през убеждението до покупката му. И всичко това – постигнато само за няколко месеца.

И накрая – може би най-важния ефект от този кобрандинг – разширяването на клиентската база.

Нека разделим потребителите според отношението им към т.нар. DIY (do it yourself) дейности, или дейностите “Направи си сам”

бош-3

15% от всички потребители, закупили продукт на Bosch в кампанията са извън DIY сегмента. Т.е. хора, които никога досега не са правили какъвто и да било ремонт вкъщи.

Още 40% са от сегмента на т.нар. “прагматици”. Те принципно не отдават особено значение на инструментите и при други условия биха закупили такъв, само ако наистина им се налага.

Останалите 45% се разпределят както следва: 30% за запалените DIY потребители, 7% за изкушените и едва 8% за професионалистите.

Правим уточнението, че продуктите в кампанията са от т.нар. “зелена серия” (хоби серия) на Bosch, която логично не е предпочитана от професионалистите.

В заключение: кобрандингът е мощна стратегия, която може да доведе до неочаквано добри резултати, но само при разумно прилагане и обезпечена с необходимия рекламен бюджет.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *